Historická aukcia v New Yorku: vína z 19. storočia sa predali za 11,6 milióna dolárov

To, čo sa koncom septembra udialo v aukčnom dome Zachys v New Yorku bolo pre mnohých šokom. Kolekcia bordeauxských vín z 19. storočia, pochádzajúca z pivnice Jacqueline de Rothschild-Piatigorsky, sa vydražila za 11,16 milióna dolárov. A teda takmer za štyrikrát viac, než bol pôvodný odhad. Ide o jeden z najvyšších výnosov, aké sa v histórii trhu na aukcii starých vín dosiahli.

Fľaša za 330-tisíc

Zbierka obsahovala desiatky vzácnych fliaš z legendárneho Château Lafite Rothschild, ktoré rodina Rothschildovcov získala v roku 1868. Všetky vína boli po celé desaťročia uchovávané v pivnici v Pauillacu, čo zaručilo ich výnimočný stav. O autenticite i pôvode rozhodovali experti priamo vo vinárstve, pričom niektoré fľaše boli v minulosti znovu uzatvorené (re-corked) pod dohľadom Lafite.

Najväčší záujem bol o magnum fľašu Lafite Rothschild 1870, ktorá sa predala za vyše 330-tisíc eur. Bežná fľaša z rovnakého ročníka dosiahla 160-tisíc, zatiaľ čo double magnum z roku 1878 prekonala 266-tisíc eur. Zachys uviedol, že počas aukcie vín padlo až 162 nových svetových rekordov.

Zavážilo meno Rothschild

Vysoké sumy prekvapili aj znalcov – pôvodne sa očakával výnos približne 2,8 milióna dolárov. Podľa organizátorov však kombinácia vzácneho pôvodu, výnimočne zachovaného stavu a známeho mena rodu Rothschildovcov vyvolala rekordný dopyt nielen medzi zberateľmi, ale aj investormi.

Podobné aukcie potvrdzujú, že víno ako zberateľský objekt si na trhu udržiava stabilnú pozíciu. Pred pár rokmi sa napríklad vo Sotheby’s predala fľaša Romanée-Conti 1945 za rekordných 558-tisíc dolárov. Každoročná charitatívna dražba Hospices de Beaune vo Francúzsku zasa pravidelne priťahuje pozornosť investorov aj médií, hoci ponúka vína mladšieho dáta.

V prípade newyorskej aukcie však išlo o výnimočný moment: len málokedy sa na trhu objaví súbor vín, ktorý spája také množstvo histórie, prestíže a overenej proveniencie. Výsledok potvrdzuje, že aj vo svete investičných vín zostáva pôvod (nie marketing) tým, čo určuje ich skutočnú hodnotu.