NBA má po prvýkrát vlastnú vínnu kolekciu

Ešte donedávna platilo, že šport patril pivu. Hlučné bary, plastové poháre, pena a zápach chmeľu… To bola neodmysliteľná súčasť futbalových aj basketbalových večerov. Lenže časy sa menia. Víno, kedysi doména romantických večerí a vinných pivníc, dnes boduje aj na nečakaných ihriskách. A nie metaforicky. Americká NBA práve uviedla vlastnú vínnu kolekciu.

Za projektom stojí kalifornské vinárstvo Kendall-Jackson, ktoré sa spojilo s ligou v rámci partnerstva s USA Basketball a pripravilo tri vína pod spoločnou značkou K-J × NBA. Edícia zahŕňa Sauvignon Blanc 2024 z Lake County, Chardonnay 2024 z Monterey County a Cabernet Sauvignon 2023 zo Sonoma County. Etikety navrhol umelec Victor Solomon, ktorý vytvára aj slávne trofeje pre víťazov NBA.

Nie je to žiadna lacná marketingová nálepka. Víno sa predáva v obchodoch po celých Spojených štátoch, jeho kvalita zodpovedá štandardu Kendall-Jacksonu a všetko, od fľaše po etiketu, má odkazovať na spojenie elegancie vína a energie športu.

NBA s vlastným vínom nie je prvá

Vinárstva sa totiž čoraz viac snažia osloviť nové publikum. Mladí spotrebitelia, ktorí ešte pred pár rokmi pili pivo alebo tvrdý alkohol, hľadajú kvalitnejší, “lifestyleový” zážitok. Víno sa tak presúva z reštaurácií do športových arén, festivalov, na koncerty a eventy.

Podobný trend sledujú aj iné ligy:

  • NFL má dlhodobé partnerstvo s Barefoot Wine,
  • Major League Baseball s vinárstvom Robert Mondavi Woodbridge,
  • a niektorí hráči, napríklad Carmelo Anthony, dokonca zakladajú vlastné značky vín.

Z pohľadu marketingu je to win-win. Šport dostane pridanú hodnotu v podobe elegancie, víno zasa získa prístup k miliónom fanúšikov, ktorí doteraz možno po fľaši Chardonnay ani nesiahli.

Víno ako nový lifestyle

Kultúrne sa totiž šport a víno začínajú prelínať. NBA hráči sú dnes často vnímaní ako módne ikony, investori a gurmáni, teda nie len ako športovci. Víno sa stalo súčasťou ich imidžu. LeBron James o ňom rozpráva s takou vášňou ako o basketbale, a na Instagrame sa objavujú fotografie, kde si hviezdy po zápase neotvárajú pivo, ale Bordeaux.

To všetko mení vnímanie vínnej kultúry. Víno prestáva byť nápojom pre „vysokú spoločnosť“, stáva sa súčasťou modernej, sebavedomej a globálnej kultúry.

Inšpirujeme sa vínom NBA aj u nás?

Na Slovensku by myšlienka „vína pre fanúšikov“ možno znela zvláštne, ale pre vinárov by mohla byť inšpiratívna. Predstavte si limitovanú edíciu „Hokejového rizlingu“ z Nitry či „Slovan Rosé“. Znie to trochu ako recesia, ale v Amerike to funguje. A v predajoch sa to prejavuje.