Prosecco systém zaznamenal ďalšie víťazstvo v boji o ochranu názvu.
Európsky súd opäť potvrdil, že názov Prosecco si zaslúži prísnu ochranu a to aj proti výrobkom, ktoré síce neobsahujú alkohol, no využívajú podobnú hru so slovami. Tentoraz padol verdikt proti nemeckému nápoju „Prisecco“, vyrábanému spoločnosťou Manufaktur Jörg Geiger, ktorý sa predával ako nealkoholický „alternatívny sekt“.

Súdny dvor EÚ rozhodol, že označenie „Prisecco“ sa príliš podobá na Prosecco a môže ťažiť z jeho povesti. V rozsudku sa zdôrazňuje, že ochrana označení pôvodu (PDO) sa vzťahuje nielen na vína, ale aj na produkty, ktoré sa môžu snažiť „zviesť sa“ na ich známej reputácii.
Prosecco verzus Nossecco a ďalší
Rozhodnutie nadväzuje na dlhoročnú snahu konzorcia Prosecco DOC o obranu názvu pred imitáciami. Pokusov bolo dosť, od austrálskeho „Australian Prosecco“ až po slovné hry ako „Frizzeco“ či „Nossecco“.
„Tento rozsudok je jasným signálom, že európsky systém označení pôvodu funguje,“ uviedol šéf konzorcia Stefano Zanette pre WineNews.it. „Nie je to len o chránení mena, ale aj o hodnotách a identite regiónu.“
„Prisecco“ je ovocný nealkoholický nápoj s bublinkami, vyrábaný z jablkových a hruškových štiav. Na nemeckom trhu sa prezentoval ako prémiová alternatíva šumivého vína. Hoci neobsahoval hrozno ani alkohol, jeho marketing využíval vizuálne aj zvukové podobnosti s proseccom. To súd vyhodnotil ako „nepriame evokovanie“ chráneného názvu.
Viac ako len víno
Rozsudok opäť potvrdzuje, že Prosecco nie je len produkt, ale silná značka a symbol talianskeho exportu. Pre sektor to znamená nielen právne víťazstvo, ale aj morálnu podporu v čase, keď sa na trhu množia rôzne „alternatívne“ nápoje.
Z pohľadu vinárskeho marketingu ide o zaujímavý precedens – ukazuje, že EÚ chráni autenticitu vína aj voči nealkoholickým napodobeninám.
Na druhej strane, rastúci dopyt po nealkoholických alternatívach naznačuje, že vinársky sektor bude musieť reagovať. A to či už vlastnými dealkoholizovanými produktmi, alebo novým spôsobom komunikácie s mladšími spotrebiteľmi.
Víno má opäť navrch. Európa dala jasne najavo, že označenie pôvodu nie je len nálepka, ale kultúrne dedičstvo. A aj keď svet hľadá „zdravšie“ alternatívy, v tomto prípade zvíťazila autenticita nad marketingovým trikom.